Potpišem završenu sliku, obrišem terpentin i boje sa prstiju, odmaknem se od štafelaja i oprezno sagledam oslikane likove na njoj. Bar tri ženska lika, iako to nisam nameravala, mogla bi se svrstati u autoportrete. Pomirljivo, kao i obično razmažem palcem neke oštre linije i potrudim se da instinktivno oslikane sopstvene likove svedem na očigledniju sličnost. I tada ne moram ni da sklanjam pogled sa platna, znam već da na niskoj stolici u pozi Anđela sa svoje najpoznatije gravire, s desne strane mog štafelaja, sedi Albreht Direr-Melanholik prvog stepena.
- Ne bih da mi ti pričaš o narcisoidnosti, ne posle svog autoportreta iz 1500. godine i svih onih kompozicija u kojima si skoro svaki lik. Ti. Ne podsmevam se kao tvoji ljubomorni savremenici, – dodam nervozno, da ne bih probudila njegovu nesigurnost i osetljivost – raduje me što mogu neskromno da primetim da imam samo jednu sitnu sličnost sa tobom.
Ne baš previše znatiželjno pogleda moje platno, ali i dalje sa glavom na dlanu leve ruke nalakćene na kolenu. I dalje je neodoljivo lep – svetle, krupne oči, kosa duga sa brižljivo oblikovanim uvojcima, fine šake sa dugim, tankim prstima, telo čvrsto, vitko, jako, baš kako su ga opisivali savremenici, a on se, svestan svoje lepote, tako i predstavljao Večnosti svojim slikarstvom.
- Nikada neću dostići tvoje umeće i talenat, ali mislim da te koliko i sada mene nije bilo briga za perspektivu, jer si prednost davao izrazima i dramatici lica ili događaja. Volim mekoću renesansne lepote koju si preuzeo iz Italije i uskladio je sa mistično robusnom gotikom tvoje Nemačke… - govorim, mada mi je glas sve tiši, a reči sve nespretnije birane.
A prećutkujem da mislim na mnogo ozbiljnije probleme u traganjima Umetnika. Pokušavao je Direr sa posebnom pedantnom predanošću, što je verovatno u vezi sa njegovim ‘severnjačkim’ poreklom, ozbiljnošću i odgovornošću prema poslu, da pronađe Ideal lepote. Vreme u kom je živeo nudilo je mnogo interesantnih suprotnosti, pa je lutao iz svoje tradicionalne, ali iskrene religioznosti prema humanističkom, a dospevao i u sfere filozofije i mistike. Zato je i stav o Lepoti s godinama menjao od bezuslovnog-božanskog do uslovnog - ograničenog umom, pa zatim opet nemoćno je svrstavao u večitu tajnu za smrtnike.
I posle svega bih ti rekla da si i prestrog! Prema ženama, prema učenicima, slabostima i iskrenim potrebama. Nimalo nije romantično mešati se u intimu svojih učenika, kontrolisati im ‘moralno vladanje’ preteći im da su žene nešto nečisto što će ih zaprljati. Zato su svi i bukvalno pobegli od tebe. – pogledam ga preko ramena i vidim da predano prelistava monografiju svojih radova. Znam da me ne čuje jer mu je na umu šta bi sada uradio drugačije, da li bi neka promena boje ili crteža približila taj večni njegov Ideal njemu samom. A osmehujem se nečujno, jer upravo tu vrstu samoopsednutosti najviše i volim… Razumem.
Umetnik-mislilac, kakav je On, zato možda nije trebao nikog; neuspešan porodični život sa Agnes Fraj, koja je verujem veći deo svog života provela sama i usamljena, je samo jedna od posledica takvog spoja racionalnog, ali i veoma ranjivog, u nemirnom duhu slavnog Direra.
Uostalom kako je i mogao da zavoli devojku koju nikada pre venčanja nije video; njegov otac je isprosio verovatno zbog bogatog miraza. Mladi Albreht je sa samo dvadeset godina uradio svoj autoportret i poslao ga, da bi se njoj i njenoj porodici tako predstavio. I danas je sačuvano to remek delo, sa strogim, ambicioznim natpisom ‘Dela moja, slede puteve, ukazane svevišnjim’ iako je možda i nevoljno slikao za tu priliku, ne baš oduševljen nametnutom obavezom da se oženi.
Preko mog potpisa na konačno dovršenoj slici povlačim potez cinober crvenom koja se sliva sa četke i kaplje kao krv po podu. Ne obraćam više pažnju ni na Direra, ni na vreme i protivrečnosti koje je sa sobom doneo.
Možda sutra preslikam i sve te dovršene likove jednom običnom mrtvom prirodom; nekim predmetima… možda predmetima koji nisu ni lepi, a nemaju saznanje o tome, da bi im to zasmetalo.
Dodaj komentar