Avantura duha | Avantura čitanja | Avantura pisanja

ЏЕЗ У ПРОЗИ (I) - Били Холидеј/Вилијам Дафти

Photo: Herman Leonard

Инкорпорирање џез идиома у прозу започео је амерички романсијер и приповедач Скот Фицџералд. Његови рани радови - новеле из доба џеза, роман Лепа и проклета из 1922.годинег, потом и култни Велики Гетсби из 1925.године  означавају почетак ере писања књига које су прожете или су  инспирисане овом музиком. Писати у духу џеза значи слободно, аутентично и са љубављу музицирати речима. Џез у прози као серија текстова није приказ књига о џезу, него о џезу у прозним књижевним делима.  У „немузичке књиге“ са музиком, уврштена је, због приповедачког стила писања којим је музика преточена у књижевност, и аутобиографија певачице Били Холидеј.

Није несвакидашње да се критичари оштро устреме на писану или екранизовану реч о импровизованој музици и њеним музичарима. Управо такву судбину је имао квазиџез музички филм „Њу Орлеанс“ из 1946.године у коме је један од  актера била певачица Били Холидеј и за коју је то било прво искуство ван оквира  вокалног џеза. И сама о том филму говори у негативној конотацији у својој аутобиографској књизи објављеној 1956. године. За књижевну естетику Лејди пева блуз побринуо се коаутор Холидејеве - писац и музичар Вилијам Дафти. Књига је била написана за потребе филма до чијег снимања долази тек 1972.године, са Дајаном Рос у улози најосећајнијег џез вокала свих времена. Са изласком књиге, а још више након што је приказан филм, отворен је простор за дискурс о делима која се баве животом и стваралаштвом Били Холидеј.

Лејди пева блуз и нарација Холидејеве која је окосница књиге, изнедриле су надасве топлу људску причу. Још на самом почетку аутобиографије стоји записана реченица која је јединствена и вероватно најсјајнији почетак у целокупној публицистици која је саткана на оквирима џеза: „Кева и ћале били су деца кад су се узели. Њему је било осамнаест, њој шеснаест, а мени три.“  Венчање се никад није одиграло, нити је Кларенс Холидеј, гитариста оркестра Флечера Хендерсона, био део остварења породичног сна Лејди Деј. Његово одсуство у њеном одрастању, као и сталне конфликте са мајком Сејди у аутобиографији ублажава и рекомпонује у прижељкивано виђење породице. На сличан, по њеној или Дафтијевој процени и друштвено-прихватљив начин, говори о својој наркоманији и затворским данима. У контексту џеза, драгуљ аутобиографије су поједини сегменти њеног стваралаштва.   Музички живот Холидејева саопштава оквирно, као скицу на коју ће се надовезати истраживачи њеног живота и стваралаштва. Њено навођење себе као коаутора песме Чудно воће ће касније њен биограф оспорити, али то не мења чињеницу да јој је Били Холидеј ударила печат индивидуалности и створила формат који се до данас није превазишао.

Амерички критичар и публициста Доналд Кларк пишући  детаљну биографију о Холидејевој у уводима који прате прво (1994.године) и друго издање (2002.године) књиге Пожелети месец – Живот и доба Били Холидеј установљава да њена аутобиографија обилује непрецизностима, као и да је потоњи филм са Дајаном Рос, који је по његовом мишљењу један од најгорих филмова који су икад направљени, заједно са Дафтијевом књигом допринели да се учврсти стереотип о Лејди као трагичној црној жени. Кларк улаже велики напор да развеје уврежено и живот и дело Холидејеве, рођене као Елеонора Фаган, прикаже     хронолошки и држећи се чињеница. У целој причи о истинитости и неистиности, за Кларков најзначајнији  допринос може се најпре сматрати прикупљена грађа о музичком стваралаштву Били Холидеј. Наместо бизарних описа узимања тешких дрога, смисленије је емотивну дубину ванвременског вокала потражити у њеним песмама.

Објављивање Кларкове публикације нужно актуализује аутобиографију  Лејди пева блуз. Колико год била у појединим деловима непоуздана, њена живописна нарација  је почетак за читање љубави Лејди Деј и пут до опорог и топлог гласа једне од највећих џез дива. Лејди пева блуз је животна, делом и измаштана џез прича  изражајна и непоновљива колико и њене песме. Есенција њеног стваралаштва али и живота како га је приказала у својој аутобиографији, проналази се у мало познатом снимку Maybe You'll Be There, који је антологијски по свему: стиховима, музици, музичкој пратњи и, наравно интерпретацији. Maybe You'll Be There  је сублимирана уметност ове посебне жене чији је живот био трагедија, али трагедија снажне и поносне ратнице која кад остане сама пусти на слободу ишчекивања да ће се снови Елеоноре Фаган једног дана остварити. 

                                    Некада ће све моје молитве бити услишене,
                                    Тада ћу чути твој корак на степеницама,
                                    Дрхтавог срца потрчаћу ка вратима,
                                    И верујем, ти бићеш ту. 

VRH