Teško je precizno utvrditi granice između različitih univerzuma, umetnosti i mode. Dok pojedini umetnici organizuju modne performanse, muzeji i galerije prikazuju retrospektivne izložbe o stvaralaštvu modnih kreatora koji su obeležili evoluciju modernog kostima (fotografija br. 1). Jedno od ključnih imena avangardne mode između dva svetska rata svakako je Elsa Schiaparelli. Elsa Luisa Maria Schiaparelli rođena je 1980. godine u palati Corsini u Rimu kao mlađa ćerka visoko intelektualne, ali i konzervativne katoličke porodice.
Nezainterosovana za napredovanje u školi, ali izuzetno inteligentna i radoznala, postaje stalni pomoćnik ujaku Giovanniju, čuvenom astronomu, u njegovom višesatnom proučavanju zvezda i vasione. Sa 19 godina upisuje filozofiju na Univerzitetu u Rimu da bi dve godine kasnije, inspirisana misticizmom, objavila zbirku poema o ljubavi i patnji. Zbog takvog postupka Elsa nailazi na osude svojih bližnjih a porodica je šalje u ženski manastir na prosvetljenje. Međutim, kako odmah započinje štrajk glađu, roditelji su primorani da je vrate iz manastira. Ali ne zadugo.
Godinu dana kasnije Elsa prihvata posao dečje guvernante i priprema se za selidbu u London. Na svom putu ka svetlijoj budućnosti zaustavlja se u Parizu, koji je oduševljava kako svojim stilom, tako i avangardnim tendencijama s početka veka. Tada joj se po prvi put ukazuje prilika da uživa u balu, pa u nedostatku večernje toalete, Elsa kupuje dugo, tamno plavo platno koje poput draperije obavija oko svoga tela, kačeći ga iznad grudi jednom zihernadlom. Njen nekonvencionalan stil od samog početka postaje prepoznatljiv, a svaki potez u stilizaciji sopstvenih i odevnih predmeta bliskih prijateljica otkriva Elsin avangardni duh. Ipak, ova neobična italijanka nastavlja svoj put i u Londonu sve slobodno vreme provodi posećujući opere, obilazeći muzeje i slušajući predavanja. I upravo na jednom od brojnih predavanja o magiji, večnom životu i moći duše, zaljubljuje se u poljskog predavača Wilhelm Wendt de Kerlora, za koga se i udaje godinu dana kasnije. Godine 1921. mladi bračni par odlazi u New York, gde Wilhelm nastavlja uspešnu karijeru.
Sa druge strane, Elsa je impresionirana modernošću grada, ali i Amerikankama koje igraju tenis i golf, voze automobile i nose odeću bez korseta. Na žalost, ubrzo po preseljenju njihov brak narušava kriza i Wilhelm napušta Elsu odmah nakon što je rodila njihovo prvo i jedino dete - ćerku Mariu Luisu Yvonne Radhu. U tom trenutku na granici siromaštva, bez posla i potpuno sama, Elsa započinje svoju borbu za drugačiji život. Igrom slučaja upoznaje Gaby Picabiju (bivšu ženu umetnika Francisa Picabie) koja je u New Yorku pokušavala da osnuje malu prodavnicu odeće dizajnirane i proizvedene u Parizu. Tako je Elsa počela da radi za Gaby, a zahvaljujući dobrim vezama i poznastvu sa umetnicima Marcel Duchampom i Man Rayem obezbedila im je i stalnu klijentelu. S obzirom da je New York tokom ratnih godina postao utočište za mnoge umetnike i pisce, u njemu se kao odgovor na opšti nered u svetu, a opet paralelno sa avangardnim pokretima koji su se rađali u Evropi i jačanjem dade u neutralnom Cirihu, pokreće niz anti-umetničkih pokreta koji su u narednom periodu prožimali svaku oblast kreativnog stvaralaštva.
Nastaviće se…
Dodaj komentar